Mengenai Laman IT

My photo
Merupakan gabungan nama daripada tenaga yg menjayakan blog ini. Fiza + Izan + Ina = FIZANINA

Wednesday, July 28, 2010

isu keselamatan dalam dunia teknologi maklumat

isu mengenai keselamatan ini telah lama berlaku di Malaysia, peningkatan teknologi maklumat menyebabkan manusia yang berkemahiran dalam dunia teknologi ini telah menyalahi penggunaan yang sebenarnya.. Pelbagai cara mereka yang menceroboh atau mengaburi mata orang ramai dalam penggunaan internet ini antaranya ada yang cuba menukar muka utama laman web,pengklonan kad, pengklonan ip(internet protokol) dan sebagainya. Tujuan perbuatan ini adalah untuk menceroboh maklumat rasmi,data sulit,dan rasmi perniagaan .

Pihak yang sepatutnya terlibat adalah pusat respon kecemasan keselamatan teknologi maklumat dan komunikasi kebangsaan (NISER),MDC,MIMOS dan lain-lain badan.Di malaysia pasukan yang bertanggumgjawab dalam memantau perkara ini adalah pasukan yang bertindak kecmasan komputer malaysia (MYCERT) yang telah ditubuhkan pada 1997.

Sebagai salah satu contoh yang telah mengejutkan negara yang mana seorang penceroboh atau hocker telah berjaya menceroboh laman web parlimen dan universiti teknologi malaysia .Kejadian ini telah menampakkan tahap rangkaian komputer dan internet sangat lemah keadaan akan menjatuhkan imej negara yang sedang mempromosikan koridor raya multimedia (MSC).

No comments:

Post a Comment

Search This Blog